Så funkar det med Systembolaget

Den vanligaste frågan när vi står på festivaler eller mässor är ”Finns ni på Systembolaget?”

Svaret är ”Ja….men inte överallt”

Då undrar man ju varför inte då? Det är inte vi som väljer i vilka butiker vi vill finnas i, det bestämmer Systembolaget. Hur då? Här är något förenklat några olika varianter. Vill du fördjupa dig ännu mer föreslår vi Portersteken som skrivit om det här.


Fasta sortimentet: (Pale Ale, Dark Skull)

Produkter i fasta sortimentet är indelade i olika segment och utvärderas var 3:e månad mot ”liknande” produkter. Beroende på vilken placering man hamnar på blir man kvar i sina tilldelade butiker eller fler eller färre.

För att hamna i fasta sortimentet måste man vinna en offertförfrågan när Systembolaget frågar efter en specifik produkt eller avancera från beställningssortimentet p.g.a. bra försäljning.


Lokala sortimentet: (Lager, Chaperon Rouge, Hoppy,  Wing It, Imperial Stout)

Systembolaget gör en bedömning av produktens säljbarhet. Ölen tilldelas plats på hylla i 1-10 butiker inom en radie av 15mil från bryggeriet i ett år, kan förlängas efter utvärdering av försäljningen.


Beställningssortimentet: (-)

Oftast kollikrav eftersom leverantören måste stå för all frakt och styckeplock blir en allt för dyr slutprodukt. Säljer en produkt tillräckligt bra i detta sortiment kan den kvala in i fasta sortimentet och hamna på hyllan i hela landet.


Säsongslanseringar: (Winter Brown Ale, Underbar Jul, Easter Porter mm)

Vinner man en offertförfrågan ska man garantera att man kan leverera det antal liter Systembolaget har frågat efter. Det finns ingen garanti att efterfrågad volym köps in utan det är upp till varje butikschef att välja vilka produkter han/hon vill ha i butiken.


LES (Lokalt Efterfrågat Sortiment): (Chaperon Rouge)

En produkt kan hamna på hylla i andra butiker än de tilldelats om den har stor efterfrågan. Så fortsätt fråga efter våra produkter om de inte finns på ”din” hylla.